Definice znalosti, dovednosti a kompetence a jejich provázanost jsou uvedeny v kontextu klíčových kompetencí a vzdělávacího rámce.
Znalost
Znalosti představují základní teoretické a praktické informace, které jedinec získává v procesu vzdělávání a učení. Slouží jako stavební kameny pro další pochopení a rozvoj dovedností.
Dovednost
Dovednost je schopnost aplikovat získané znalosti v praktických situacích. Rozvíjí se prostřednictvím učení a zkušeností a zahrnuje schopnost efektivně využívat znalosti v reálných životních nebo pracovních kontextech.
Kompetence
Kompetence představuje funkční propojení znalostí, dovedností, postojů a hodnot. Kompetence umožňují jednotlivcům jednat efektivně v různých situacích, činit rozhodnutí a přizpůsobovat se změnám. Jsou cílem vzdělávání, které směřuje k jejich osvojení.
Provázanost znalosti, dovednosti a kompetence
Znalosti, dovednosti a kompetence jsou vzájemně propojené. Znalosti poskytují základ pro rozvoj dovedností, které se dále rozvíjejí a upevňují prostřednictvím praktického využití. Kompetence pak vznikají spojením znalostí a dovedností s postoji a hodnotami, čímž vytvářejí komplexní schopnost efektivního jednání v reálném světě.
Portfolio žáka
Portfolio žáka je systematicky vedený soubor dokumentů, materiálů, artefaktů a dat, který slouží jako záznam o vzdělávacím pokroku, získaných dovednostech, kompetencích, úspěších a osobním rozvoji žáka během určitého časového období. Jedná se o nástroj, který umožňuje jak samotným žákům, tak učitelům a rodičům sledovat a reflektovat vývoj a růst žáka ve vzdělávacím procesu.
Elektronická evidence dovedností žáka
Elektronická evidence dovedností žáků (ELED) je digitální nástroj nebo systém, který slouží k zaznamenávání, sledování a vyhodnocování rozvoje dovedností, kompetencí a výsledků jednotlivých žáků. EED poskytuje přehledný a strukturovaný způsob, jak sledovat vzdělávací pokrok každého žáka, a zároveň umožňuje snadné sdílení informací mezi žákem, učitelem a rodiči.
Spojitost mezi Technikiádou a Elektronickou evidencí dovedností
Elektronická evidence dovedností žáka provází žáka „od mateřské školy“ nebo od základní školy až po vysokou školu. Pro mateřské a základní školy je zasazená evidence dovedností do herního formátu Technikiáda, aby byli žáci motivováni získávat dovednosti jak v rámci formálního, tak v rámci neformálního vzdělávání. Tedy registrací do Technikiády si zároveň žák zakládá svůj účet v Elektronické evidenci dovedností. Po skončení základní školy přechází žák z herního prostředí Technikiády do Registru praxí, kde si dále eviduje své portfolio aktivit (účasti v projektech, soutěžích) a kde dostává elektronicky potvrzené výstupy učení i z praxe. Zde pokračuje případně i na vysoké škole. Evidence a jeho portfolio mu slouží k prokázání u přijímacích zkoušek a dále pro zaměstnavatele.